Audyt przeprowadzany jest na wszystkich stacjach roboczych i serwerach. Pozwala na dostarczenie informacji o zainstalowanych na nich aplikacjach oraz plikach przechowywanych na dyskach, które mogłyby być sprzeczne z wytycznymi jednostki.

Brak zarządzania zakupionymi licencjami i różnorodność umów licencyjnych mogą powodować problemy, takie jak na przykład:

  • brak ciągłości w pracy, np. w momencie naprawy komputera. Nagle może okazać się, że nie można danej aplikacji zainstalować, bo nie ma do niej klucza licencyjnego lub płyty instalacyjnej,
  • obniżenie bezpieczeństwa danych firmy, brak kontroli nad legalnością oprogramowania, czyli użytkowania oprogramowania zgodnie z jego licencją,
  • utrudnienia w zakresie pracy zespołowej, w tym wymiany informacji.

Według zaleceń BSA (Business Software Alliance), ale także zgodnie z racjonalnymi przesłankami, audyt oprogramowania powinien być dokonywany co najmniej raz w roku. Podstawowe cele audytu to:

  • inwentaryzacja oprogramowania,
  • zestawienie zainstalowanego oprogramowania z nabytymi licencjami,
  • polisy i procedury,
  • rozwinięcie planu ewidencyjnego z uwzględnieniem odpowiedniej dokumentacji.

Zobacz więcej